تاثیر عدالت سازمانی بر بهسازی نیروی انسانی
امروزه هر سازمان براي موفق بودن در محیط کسب و کار جهانی که وجه مشخصه آن افزایش رقابت جهانی، نوآوري تکنولوژیک و تغییر است، به دانش، ایده، انرژي، حمایت و تعهد کارکنان خود از عملیاتی گرفته تا مدیران، نیاز دارد. سازمان ها براي مواجهه و پاسخ گفتن به شرایط محیط بیرونی و پرورش کارکنانی با این ویژگی ها، به مقوله بهسازی نیروی انسانی روي آورده اند. امروزه اکثر سازمان ها، برنامه هاي بهسازی نیروی انسانی را حداقل براي بخشی از نیروي کارشان انتخاب کرده اند. پژوهشگران محیط کاري و ارزیابی افراد از آن را به منزله عاملی قوي و تاثیرگذار بر احساس بهسازی نیروی انسانی می دانند. ارزیابی و ادراکات افراد از عدالت و انصاف، در محیط کاري که عدالت سازمانی خوانده می شود. از عواملی است که در ادراك کلی فرد از محیط و فعالیت هاي سازمانی و مدیریتی و کاري، موثر است. این ادراکات ذهنیت و نگرش و رفتار فرد را در محیط کاري تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین انتظار می رود که عدالت اجرا شده در سازمان تاثیر معناداری بر تربیت و بهسازی نیروی انسانی در سازمان ها داشته باشد. این موضوع، محقق رابه تمرکز بر مقوله عدالت سازمانی و بررسی رابطه و اثرهاي آن بر بهسازی نیروی انسانی، به عنوان عاملی که انتظار می رود بر احساس توانمندي و افزایش عملکرد و بهره وری کارکنان در یک مجتمع تجاری تاثیر بسزایی داشته باشد، سوق داده است. در دنيايي که هر روز تغييرات سريعي در آن پيدا مي شود لازم است همراه با پيشرفت زمان در جنبه هاي مختلف علمي فنی اقتصادي و سياسي افراد را براي تغييرات آماده نمود. امروزه آموزش و توسعه همه جانبه نيروي انساني جامعه را بايد در راس برنامه ها قرار داد و هزينه هاي آن را جزء هزينه هاي سرمايه گذاري تلقي کرد. رسالت نظام بهسازي نيروي انساني در هر موسسه به عنوان يک وظيفه خطير مديريت برنامه ريزي و اجراي اين امر مهم است. جاي ترديد نيست که تعليم و تربيت براي پرسنل تمام سطوح سازماني ضروري و واجب است و محصول مورد انتظار از نظام بهسازي نيروي انساني افزايش بينش دانش و توان انسان هاي شاغل در يک موسسه است. لازمه پيشرفت سريع در علوم مختلف آن است که تمام کارکنان دانش و مهارت هاي خود را بطور مداوم توسعه دهند و در نتيجه آنان نيازمند آموزش مداوم هستند تا قادر باشند هر ساله دانش و مهارت هاي جديد را کسب نمايند. بهسازي نيروي انساني شامل کليه فعاليت هايي است که جهت ارتقا سطح صلاحيت و افزايش معلومات و ايجاد مهارت کارکنان براي تولید محصولات و ارایه خدمات بهتر به مورد اجرا گذاشته مي شود. بخش عمدهای از نگرش های کارکنان در سازمان ناشی از انتظارات آنان در این رابطه است که سازمان چه چیزهایی را برای آن ها فراهم می کند. این مبادله به عنوان مبنایی برای قرارداد روانشناختی بین فرد و سازمان قرار می گیرد. از سوی دیگر جنبه اساسی موجود در نظریه مبادله اجتماعی که برای تبیین نگرش های متعدد و پیامدهای شغلی کارکنان به کار می روند، عدالت سازمانی است. جبران خدمات موضوع مهمي براي بيشتر كاركنان و كارفرمايان است و پيامدهاي مهم سازماني را به دنبال دارد. با توجه به اين كه پرداخت بر اساس عملكرد به يك مدل استاندارد در سازمان ها تبديل شده و پرداخت بر اساس برابري يك روند جديد در هزاره جدید است، مهم است كه عواملي كه به رضايت از جبران خدمات منجر مي شوند، مورد شناسايي قرار گيرند. عدالت سازمانی منجر به وقوع پیامدهای مثبت فردی و سازمانی مانند خشنودی از درآمد، رفتارهای مدنی سازمانی، تعهد سازمانی و عملکرد تکلیفی و نیز کاهش فشار روانی شغلی و قصد ترک خدمت می شود، به عنوان موضوع مهمی در پژوهش های سازمانی مورد توجه قرار می گیرد.