ارزیابی مقایسه ای استراتژی های­ تولید در کلاس جهانی

پایان نامه

ارزیابی مقایسه ای استراتژی های­ تولید در کلاس جهانی

 

بی شک یکی از آثار مهم تحولات قرن بیستم در محیط تجاری و تولیدی، جهانی شدن است. در شرایط کنونی تولید از یک تصمیم محدود و در قلمرو ملی فراتر رفته و به مرزهای جهانی و در حد یک تصمیم استراتژیک تبدیل شده است. در واقع طی دو دهه ی اخیر به دلیل رقابت شدید، بسیاری از شرکت های تولیدی اهداف استراتژیک، ارزش ها و اولویت های خود را بازنگری کرده و در نهایت به ضرورت تعیین راهکار تولید در کلاس جهانی رسیده اند. از طرفی با توجه به محدودیت منابع سازمانی و نظر به اینکه اجرای همه استراتژی ­ها بطور همزمان و کامل به منابع زیادی نیاز دارد، اولویت­ بندی استراتژی­ های شرکت­ ها امری ضروری است. جهانی که در آن زندگی می­ کنیم نا­پایدار، متحرک و بسیار متحول است. تغییرات آن­چنان پی­ در­ پی و سریع رخ می ­دهد که در بسیاری از موارد نه­تنها پیشی گرفتن بلکه حتی تصور و خیال آن نیز نا­ممکن است. در چنین شرایطی تولیدکنندگان و سازمان ­های جهانی که نوید دهنده عملکرد رقابتی بالا در عرصه رقابت جهانی ­اند. با نیمی از سرمایه و امکانات لازم، محصولات را با کیفیتی بهتر، تنوعی بیشتر و با قیمتی پایین ­تر به بازارهای جهانی عرضه می­ کنند. ضرورت تولید و فعالیت سازمان­ ها و شرکت­ ها در سطح برتر و جهانی داشتن یک استراتژی مناسب می­ باشد، بعبارت دیگر باید گفت موفقیت سازمان­ ها در سطح جهانی به استراتژي آن ها وابسته است. مدیران ارشد سازمان­ ها نیز همواره در جستجوی راه­حلی برای حصول اطمینان از اجرای استراتژی ­های خود بودند و در این میان روش ­های ارزیابی عملکرد را به­ عنوان ابزاری جهت کنترل اجرای استراتژی­ های خود برگزیده ­اند. یکی از ابزارهای موفق در این زمینه، سیستم ­های کارت امتیازی متوازن است. این روش با ترجمه­ چشم ­انداز و استراتژی­ های سازمان به عبارت قابل درک، از برداشت های متفاوت جلوگیری کرده و با همسو ساختن اهداف فردی و سازمانی به اجرای موفقیت آمیز استراتژی کمک می­کند. شرایط دنیای امروز به ­صورتی است که تولید به ­عنوان یکی از معیار­های صنعتی بودن کشور­ها مطرح می­ گردد لذا شرکت ­ها ناگزیر­اند در چنین شرایطی یک استراتژی مناسب برای رسیدن به سطح جهانی و برتر تولید انتخاب کنند. در واقع رسیدن به این سطح از تولید، مستلزم داشتن یک استراتژی مناسب است. بسیاری از شرکت­ های بزرگ بین­المللی نیز از این الگو در چشم­انداز و رسالت خود سود می ­برند. از طرف دیگر با دانش بر اینکه صنعت مادر محسوب می­ شود و با لحاظ کردن پتانسیل­ های عظیم و اهمیت این صنعت در زمینه توسعه و اینکه فرصت‌های شغلی را در بسیاری از رشته‌های مختلف و غالبا در یك شرایط بین‌المللی ایجاد می‌كند، تعیین یک استراتژی مناسب در این صنعت منجر به افزایش چشمگیر توان رقابتی تولید کنندگان، کاهش مداوم هزینه­ ها و قیمتها می­ شود که طبعا به دیگر صنایع نیز سرایت خواهد کرد.

دانلود این پایان نامه

About Author

آسان خرید

×